Friday, October 1, 2010

Merawat kaki Mak mentua

Kisah 3 bulan lepas, lepas aku dapat tahu mak mentua aku berada dalam kesakitan di bahagian lutut kiri. Info yang aku dapat sakitnya secara tiba2 sehinggakan tak dapat berdiri dan berjalan. Maka di teleponnye lah anak2nya yang berada di KL. Jadi aku dan isteri ku ambik kesempatan untuk menziarah. Sesampai di sana aku hanya bertanya beberapa persoalan yang biasa.

soalan yang aku macam mana rasa sakitnya, apa puncanya..di jawab sakitnya terasa di cucuk2, punca tak pasti apa yang pasti lepas subuh terus rasa sakit, dan mak mentua aku cakap mmg ada kesan lebam di bahagian lutut tu. dalam tengah aku mengelamun tergerak untuk ikhtiar merawat.

Pertama sekali aku minta minyak gosok, aku bacakan ayat2 quran pada minyak untuk di gosok pada tempat sakit. Lepas gosok2 aku letak tapak tangan kanan kat tempat sakit aku jampikan dengan ayat quran, satu yang aku rasa (tapi aku diamkan aje) aku rasa satu bahang panas di sekeliling sampai terkelur jugak peluh2 dingin kat dahi aku. lepas aku letak aku tarik segala bisa yang ada, lurut dari lutut terus ke jari2 kaki. berualang kali aku buat. Dalam waktu tu baru aku rasa hawa dingin yang normal. Dalam hati ku..aku ucap alhamdulillah, semoga Allah beri kesembuhan.

Selang beberapa hari wife aku tanyakan kabar tentang ibunya..satu soalan yang biasa keluar dari pesakit ni.."Laki kau takde ke cakap apa pasal sakit mak ni" hehehehe...nasib wife aku cakap takde apa. Mula mentua aku cite masa aku jampi ayat quran tu dia rasa mencucuk2 kat hujung jari2 kaki. dan terasa panas pada bahagian2 tertentu. Jadi tak payah le aku cite apa puncanya.

Selang beberapa hari tup..tup aku dengar dah boleh jalan pegi solat terawikh..Alhamdulillah.
Kalau ikutkan masa sakit tu jangan kata jalan diri pon tak boleh. Alhamdulillah Tuhan meletakkan kesembuhan buat mak mentua aku.

Wassalam

No comments:

Post a Comment